Tenkte jeg skulle kjapt oppdatere dere om et par kurs jeg har vaert paa nylig.
I slutten av oktober var Rolker Gracie paa besoek i Glasgow. Rolker er en eldre bror av den kanskje mer kjente Royce Gracie, og er 4. dan i BJJ.
Kurset varte ca 3 timer, og dreide seg hovedsaklig om Spider guard. En, for meg, hittil ukjent variasjon av guard. Dvs. jeg har kanskje vaert innom den tilfeldig, men ikke vaert klar over at det faktisk var en egen type guard, og at man faktisk kunne bruke den til noe. Spider guard er en posisjon hvor en ligger paa rygg med motstander mellom beina, og foettene er plassert mot skuldrene til motstanderen. Det er viktig at hoftene jobber og at man beveger kroppen fra side til side. Jeg var fornoeyd med denne maaten aa jobbe paa, og har i det siste forsoekt aa bruke dette i judo.
En kjapp oversikt over noen BJJ posisjoner finner dere her :
http://www.gallatin.com/judo/kpubv40.nsf/v/td0805Forrige soendag dro Jillian og jeg ned til Kilmarnock, ca 30 min soer for Glasgow for aa delta paa et kata kurs.
Trenere var Bob Thomas og Eddie Cassidy (om noen foelger med burde dette vaere kjente navn), begge nanadan. Etter aa ha brukt ca 2.5 timer paa Nage No Kata, og den er det lenge siden jeg har gjort!! Foelte jeg at jeg er ganske oppdatert, men det har vaert en del endringer siden sist.
Den viktigste for meg var Uke bestemmer avstanden naa (?) Jeg mener aa huske at det var Tori som gjorde dette, men naa er jeg usikker.
Ellers ser jeg at Harai Goshi er mer som uki goshi naar det gjelder hofteplassering, Uki otoshi er mindre som et hjul og mer som et rykk ned, kata guruma er 45 grader fremover (igjen......), og teknikker som begynner i jigotai avsluttes faktisk i shizen hontai. Saa litt av hvert aa ta tak i der altsaa.
Resten av dagen brukte vi paa aa gaa igjennom Goshin Jitsu, og jeg foeler at den kataen kommer seg naa. Det er ikke min favoritt (jeg foretrekker kime no kata av en eller annen grunn), men det er momenter i den som er interressante.
Saa ogsaa et par eksaminasjoner i katame no kata, og den ser endelig ut som noe som jeg faktisk har lyst til aa trene. Tori maa jobbe HARDT for aa holde posisjonen, for uke forsoeker virkelig aa komme seg unna.
Vet ikke naar neste mulighet til aa dra paa treningssamlinger melder seg, saa denne threaden kommer vel til aa doe en stille doed som alle andre jeg starter

Sees til uken.
MG