TJK Forum
21/05 - 2012, 06:28:21 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: OBS! Nytt graderingspensum! Mer kommer. Se forøvrig "Hva skjer?" eller "Pensum" på websiden.

Hovedside   Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Norsk judohistorie  (Lest 1070 ganger)
gabro
Seniormedlem

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: 12/09 - 2006, 16:06:58 »

For ikke saa lenge siden, mens jeg kastet bort tiden min paa nettet, fant jeg denne lille detaljen paa Kronos (www.ejmas.com):

"A Norwegian diplomat named Lauritz Grønvold undertakes judo studies at the Kodokan in Tokyo. Upon leaving Japan six years later, Grønvold receives his black belt at a ceremony attended by the Emperor, making him the first (and perhaps only) European to be so honored. Other Norwegian judo pioneers included Haakon Schonning, who started teaching Fairbairn’s defendu system to Norwegian policemen in 1929."

Jeg har alltid trodd at noen maattet ha laert judo foer Henrik Lund, siden resten av Skandinavia trente judo saa mye tidligere. Jeg tror ikke noen av disse startet egne klubber (ihvertfall har jeg aldri hoert det nevnt).
Lurer paa hvor velkjent det er.

MG

EDIT: Feil i link.
« Siste redigering: 16/10 - 2006, 22:23:14 av gabro » Loggført

Judo: Putting the Harm in Harmony since 1882
Gunnar
Juniormedlem
**

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 22/09 - 2006, 16:52:24 »

Den eneste jeg kan tenke meg som kan vite noe her er Dag Hodne eller evt. en av de andre gammelgutta i dankollegiet. Jeg har imidlertid mistanke om at de anser seg selv som de norske pionererer og ikke noen avde du fant frem til.
Loggført
gabro
Seniormedlem

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: 22/09 - 2006, 17:24:35 »

Jeg tror nok at Lund m.fl. var de foerste som faktisk startet opp en klubb og regelmessige treninger, og at Norges Judohistorie neppe endres av dette. Men det hadde vaert interressant aa vite mer om Defendu og norsk politi.

MG
Loggført

Gunnar
Juniormedlem
**

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: 16/10 - 2006, 09:33:05 »

Du har sikkert rett ang. at de var nok de første som stiftet klubb. Men som du sier, vi vet lite om hva som skjedde før - og dette var i alle fall ny opplysning for meg om disse to. Kan hende det er flere som vi ikke har hørt om. Har du forsøkt å finne ut hvor disse informasjonene stammer fra.. altså hvem som la dem ut på nettet og hva/hvem som er kilde?
Loggført
gabro
Seniormedlem

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 16/10 - 2006, 14:07:00 »

Du har sikkert rett ang. at de var nok de første som stiftet klubb. Men som du sier, vi vet lite om hva som skjedde før - og dette var i alle fall ny opplysning for meg om disse to. Kan hende det er flere som vi ikke har hørt om. Har du forsøkt å finne ut hvor disse informasjonene stammer fra.. altså hvem som la dem ut på nettet og hva/hvem som er kilde?

Joseph Svinth, involvert i EJMAS (5-6 elektroniske, semi-akademiske, journaler) har laget en oversikt over all kampsport, kalt Kronos.
Han er vanligvis meget noeye med kilder. Jeg har ikke hatt tid til aa lete etter opprinnelige kilder, eller aa foelge opp dette. Som du sier er vel Dag Hodne den som mest sannsynlig vet mer om dette. En dag skal jeg spore opp e-post addressen hans.

MG
Loggført

Solveig
Webmaster
Administrator
Seniormedlem

Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Vis profil
« Svar #5 på: 16/10 - 2006, 15:29:04 »

En dag skal jeg spore opp e-post addressen hans.

MG

Enn hvis han ikkje har e-post da?  Gjeiper
Loggført

Sola Webmaster

The 2 rules of judo training:
1) The teacher is always right
2) If you think the teacher is wrong, refer to rule 1.

solveig@tromsojudo.org - judorelatert
webmaster@tromsojudo.org - webrelatert
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP TJK Forum | Bygget på SMF 1.1 RC2.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rettigheter forbeholdt.
Norsk oversettelse ved skoen, Bloc og Naturforum.
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!