Jeg likte artikkelen din meget godt, Gunnar.
Jeg har som kjent vaert opptatt av kata i mange aar, og gaatt igjennom en del forskjellige med deg og tidligere medlemmer av klubben. For tiden trener jeg stort sett Goshin Jutsu, med Jililan, under Bob Thomas.
Kata var, som du nevner, helt essensielt i koryu (bujutsu som stammer fra foer 1868) (hvorvidt det er essensielt i Okinawa/eller Kina baserte kampsporter, hvor de trenes alene, er for meg en annen debatt). Til tross for at randori ble trent baade i sverd-skoler og jujutsu-skoler, var kata den viktigste biten. En av grunnene er at man trener opp forstaaelsen av Ma-ai, eller avstandsforstaaelse.
I kendo trener man og kata i tillegg til den rene "whack-somebody-with-a-stick" delen. Hovedgrunnen er at man skal faa forstaaelsen av at man faktisk trener en sverdart. Kata legger mer vekt paa at kuttene faktisk skal kunne drepe. Paa meg fungerer judo kata paa samme maate. I Randori-no-kata er maalet og rendyrke teknikker og legge vekt paa alle detaljene. Detaljer som ikke kommer frem i Randori og langt mindre shiai. Kime-no-kata, for meg, handler om tai sabaki foerst og fremst, mens Ju-no-kata avsloerer subtile detaljer om balansebrudd. Jeg tror at kata trening kan fortelle oss mye om judo, og hvordan judo boer trenes.
Paa den andre side har jeg endret litt syn paa hvem som boer trene kata. Treneren i en av klubbene jeg er i her borte kan dirigere meg hvor han vil paa mattene, teknikkene hans er energisparende og han bruker lite styrke og han har ALDRI trent kata (han har yondan). Hvem forstaar judo bedre? Svaret er selvsagt at hans forstaaelse av judo er lysaar foran min egen.
Jeg mener altsaa at det er problemfritt at jeg som enkeltperson velger aa ikke trene kata i det hele tatt (kanskje dette boer ha noe aa si for mine fremtidige graderinger, men det er en annen sak igjen). MEN, jeg mener ogsaa at det er viktig at kata fortsetter som en del av judo, blant annet av samme aarsaker som de du nevner, men ogsaa rett og slett fordi det er judo og er en viktig del av judohistorien! Derfor boer kata trening opprettholdes (og katakonkurranser utbres), og jeg er glad for at TJK fortsatt legger stor vekt paa nettopp denne delen.
MG
Beklager min "stream of conciousnes" tilnaerming, men jeg har skrevet dette innimellom lab-arbeid og gaatt litt til og fra.
EDIT: Jeg gav treneren min feil grad .....